Vinprovning

Jošef Prus & jag


Igar hade vi vinprovning med hela gruppen -3 st! Direktoren, Snešna och guiden, som jag aldrig minns namnet pa, var ocksa med.
Jošef kom till hotellet och vi fick prova 5 olika viner. Han berattade om vilka druvor som anvandes, hur man tillverkar och hur lange dom lagras. Valdigt intressant.
Humoret var pa topp vill jag nog pasta och det blev nog battre efter varje vin vi fick prova
Kopte 2 flaskor igar och sen fick jag en utav Jošef =)

Jag, Anna, Sinisha, Ingegerd och en kvinna hotellet som jobbar som guide, var ocksa pa vinprovning for 2 veckor sedan. Da akte vi hem till Jošef. Han visade oss runt och berattade om hur det gar till nar man tillverkar vinerna och champangen.

Nar vi gatt en rundtur sa fick vi prova 3 st olika viner. Jag foll for det sota vinet. Ruskigt gott var det.
Jag kopte med mig 4 flaskor hem utav det, men det var tva olika sorter ena var godare an det andra.

Kvallen innan,pa fredagen, sa hade dar varit 400 st gaster som varit och gratulerat honom. Han hade vunnit 4 st priser for 4 olika viner!  Han ar ocksa varldsmastare pa vinodling! Han har vunnit massor med priser under arens lopp. Sa man kan ju saga att han ar valdigt kand. Tyvarr sa saljer dom inte hans vin i Sverige, men dom haller nog pa att forhandlar fram det.
Sa vinerna jag kopt lar inte vara nagra bjudarviner precis. Dom behaller jag for mig sjalv =) Ego far man vara ibland!

Samma dag som vi 5 var ivag sa hade vi aven en lite roadtrip i sodra Slovenien. Vi var sa nara gransen till Kroatien men vi fick inte passera eftersom dar vi var, precis nedanfor Jošefs hus, dar var det bara dom som bor dar som fick passera. Men vi var nara i alla fall.

Vi korde langst floden Kolpa. Pa ena sidan ar Slovenien och andra Kroatien. Vi var sa nara hela tiden. Ett tag funderade jag pa att ga over floden och in i Kroatien bara for att ha varit i ett land till. Dar var fullt med stenar fran ena till andra sidan, som man kunde ga pa.
Vattnet var alldeles klart dar vi var.

Den utflykten var helt underbar. Angrar definitivt inte att jag akte med. Foton far komma nar jag fixat min egent knappskalle dator.


Igar sa skulle direktoren, Mateja, stanna kvar sa vi fick reda ut klabbet med telefonrakningen. Tyvarr hann hon aka hem sa idag gick jag upp till hennes kontor bara for att hora vad som ar den ratta summan.
Jag berattade var Jani sagt: "imorgon imorgon" och att Peter pratat med Ulla dar hemma, som var besviken.
Dar var fler som berattar for Mateja ang Jani sa hon var nog inte jatteglad pa honom.

En annan man kommer in och dom pratar om detta. Enligt vart papper sa ska vi betala 15 cent/minut, men enligt hotellet sa ar det per implus.

Vi har pratat med Jani sa manga ganger om detta och tydligen sa har jag inte pratat med direktoren alls.
Hon ringde upp Jani sa han med kom upp och vi kom fram till att vi ska fa pengar tillbaka och endast betala 1,50  kr/min (15 cent), precis som det star pa pappret.

Vi far tillbaka vara pengar i eftermiddag nar vi ska ha forelasning. Jag antar att alla ar glada som betalat for mycket!
Tyckte att det var lite val dyrt med 150 kr for 11 min samtal.

Na nu ska jag ga upp och fa min sista massge. Onskar att man skulle fa det gratis hemma, men dromma kan man ju fa.

Om 17 h sa bar det av till flygplatsen! Sa jakla skont ska det bli att komma hem, men sen vet jag att nar man varit hemma ett tag sa langtar man sakerligen tillbaka.

Lakaren sa idag att hon tycker att man ska gora en san har resan en gang om aret. Hade varit underbart om man fatt aka nasta ar igen eftersom man vet nu att kroppen mar bra utav det. Jag tror sjalv om jag bar hade haft ratt medicin fran borjan, hade jag nog matt annu battre. Smartan kommer man aldrig ifran, men den kan ju minska kroppen blir ju starkare.

NU maste jag verkligen kila!  Kissi kissi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0