"Som en fegare syster till Krösa-Maja"

Med anledning av några möten den senaste tiden vill jag återkomma till en människa i min bekantskap som snackar skit om andra i deras frånvaro. Hon är expert på det, återkommer ständigt till det och verkar njuta av det! Jag har observerat följande:

Hon gör det liksom "för allas bästa!"
Hon fortsätter så länge som ingen ifrågasätter henne. Så snart hon blir ifrågasatt så slutar hon.
Hon är "ärlig", tycker hon.
Om någon undrar var hon fått uppgifterna ifrån så uppger hon aldrig en specifik källa.
Resultatet av hennes baktaleri är:

Dålig stämning
Bekymrade samtal med mer skitsnack som liksom "bygger upp."
Att någons rykte försämrats
Baktaleriet är hennes kännetecken. Hon verkar dessutom tycka att hon har all rätt att offentligt "bedöma" människors kvalitet. Som om hon var en utsedd kvalitetskontrollant av mänskliga beteenden, utnämnd av någon statlig kommitte. Och detta ägnar hon sig åt, men bara så länge som personen vars kvalitéer hon bedömer inte befinner sig i närheten.

Det är som du förstår ett säkert tecken på feghet. Jag har aldrig hört henne konfrontera en person direkt med dessa negativa kvalitetsbedömningar.

Eftersom hon är så intresserad av skvaller och dåliga nyheter om folk så kan hon enkelt uppmuntra också andra att "vandra den vägen," så att säga. På lång sikt kan hon på detta sätt uppmuntra konflikter mellan människor som annars kanske skulle tycka bättre om varandra.

Om jag har sagt vad jag tycker direkt till henne? Svar: ja.

Misstänker du att det är dig jag skriver om? Du skulle i så fall kunna sluta tala negativt om folk som inte är närvarande och istället ta upp det direkt med personen i fråga. Ge honom/henne en chans att försvara sig, för tusan!


Kommentarer
Postat av: Linn

Det stämmer väl in på en jag känner iallafall.

2010-04-09 @ 01:21:03
URL: http://lantlollansblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli

Behöver jag ens fråga vem det är?

2010-04-09 @ 11:27:16
Postat av: Linn

Nej det tror jag inte!

2010-04-09 @ 17:59:21
URL: http://lantlollansblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli

Antar att vi tänker på en och den samma person?!

2010-04-09 @ 19:39:04
Postat av: Linn

Ja, det tror jag nog.

2010-04-09 @ 20:12:52
URL: http://lantlollansblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli

Antog det!

2010-04-10 @ 12:37:40
Postat av: Never know

Om man ska citera någon bör man tala om vem det är....annars kan man tro att texten är gjord av undertecknad....



Som en fegare syster till Krösa-Maja



Med anledning av några möten den senaste tiden vill jag återkomma till en människa i min bekantskap som snackar skit om andra i deras frånvaro. Hon är expert på det, återkommer ständigt till det och verkar njuta av det! Jag har observerat följande:



Hon gör det liksom "för allas bästa!"

Hon fortsätter så länge som ingen ifrågasätter henne. Så snart hon blir ifrågasatt så slutar hon.

Hon är "ärlig", tycker hon.

Om någon undrar var hon fått uppgifterna ifrån så uppger hon aldrig en specifik källa.

Resultatet av hennes baktaleri är:



Dålig stämning

Bekymrade samtal med mer skitsnack som liksom "bygger upp."

Att någons rykte försämrats

Baktaleriet är hennes kännetecken. Hon verkar dessutom tycka att hon har all rätt att offentligt "bedöma" människors kvalitéer. Som om hon var en utsedd kvalitetskontrollant av mänskliga beteenden, utnämnd av någon statlig kommitté. Och detta ägnar hon sig åt, men bara så länge som personen vars kvalitéer hon bedömer inte befinner sig i närheten.



Det är som du förstår ett säkert tecken på feghet. Jag har aldrig hört henne konfrontera en person direkt med dessa negativa kvalitetsbedömningar.



Eftersom hon är så intresserad av skvaller och dåliga nyheter om folk så kan hon enkelt uppmuntra också andra att "vandra den vägen," så att säga. På lång sikt kan hon på detta sätt uppmuntra konflikter mellan människor som annars kanske skulle tycka bättre om varandra.



Om jag har sagt vad jag tycker direkt till henne? Svar: ja.



Misstänker du att det är dig jag skriver om? Du skulle i så fall kunna sluta tala negativt om folk som inte är närvarande och istället ta upp det direkt med personen i fråga. Ge honom/henne en chans att försvara sig, för tusan!



Stefan Tunedal

2 aug 07

2010-04-10 @ 20:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0