Daniels tal till sin Viktoria

Eders majestäter, eder kejserliga höghet, eders kungliga högheter, excellenser,
damer och herrar, kära familj och vänner.
Kära Victoria. Kronprinsessa Victoria, Sveriges prinsessa, mitt hjärtas prinsessa.

För nio år sedan hade jag förmånen att lära känna en ung kvinna, med en härlig
humor, en stark pliktkänsla, och dessutom väldigt, väldigt klok.
Vi blev vänner. Ju mer jag lärde känna henne, desto mer oemotståndlig blev hon.

De här åren, med dig Victoria, har flugit förbi. Har varit de bästa i mitt liv.

Det har funnits stunder då Victorias officiella uppdrag hållit oss isär, och ofta har de tagit henne till länder och kontinenter långt bort.
Jag kommer aldrig att glömma hur hon för några år sedan åkte i väg på en av sina många resor, den här gången till Kina.
Vi skulle vara i från varandra i en hel månad.
Kvällen innan hon åkte kom hon hem från ett officiellt åtagande och hon hade mycket att förbereda inför det månadslånga uppdrag som låg framför henne.

Men i stället för att få sig lite värdefull sömn stannade hon uppe hela natten och skrev. På morgonen när hon åkt hittade jag en låda. Och i lådan hittade jag trettio underbara brev till mig. Ett för varje dag hon skulle vara borta.
Den här romantiska gesten är så typisk dig, Victoria. Den säger allt om dig som den kärleksfulla person du är.

Det var en gång... den här unge mannen var kanske inte en groda i början av sagan... som i sagan av bröderna Grimm, men han var verkligen inte en prins.
Första kyssen... förändrade inte det.
Hans förvandling var inte möjlig utan den visa kung och den visa drottning som regerat i kungadömet i många år och var fulla av visdom, erfarenhet och var godhjärtade. De visste hur det skulle gå till. Och guidade det unga paret med varsam hand och delade generöst med sig av sina värdefulla erfarenheter.

Jag känner en stor tacksamhet gentemot eders majestäter, kungen och drottningen, för ert helhjärtade stöd och för det sätt som ni har välkomnat mig in i er familj.
Mina tankar går givetvis också till min egen familj.
Till min mor och min far och min syster och hennes döttrar.

Mor och far.
Under hela min uppväxt har ni givit mig er villkorslösa kärlek. Ni har hjälpt
mig med er klokhet och ni har hjälpt mig att bygga en stark självkänsla och
trygghet genom sunda värderingar som har väglett mig genom livet.

I dag när vi färdades genom Stockholms gator, då möttes vi av en otrolig glädje och värme. Ett minne som vi kommer att bära med oss djupt in i våra hjärtan för alltid.
Under de år som Victoria och jag har haft tillsammans så har jag känt ett stort stöd i från människor som jag har mött. Det har varit väldigt viktigt för mig.
Tack.

Jag känner en djup respekt inför de uppgifter som ligger framför mig. Det kommer utan tvekan att bli en stor utmaning.
Jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas på mig.
Jag kommer att göra mitt yttersta för att stödja min hustru, Sveriges
kronprinsessa, i hennes viktiga gärning.

Älskade Victoria. Jag är så stolt över det vi har tillsammans. Jag är så lycklig för att nu få vara din man.
Jag kommer att göra allt jag någonsin kan för att du ska förbli så lycklig som du är i dag.

Victoria, störst av allt är kärleken. Jag älskar dig så.

Oj. Stort tack. Nu får du också ställa dig upp. Nu skulle jag vilja att vi
skålar för min underbara hustru.
Skål!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0