Tre olika boktips!!!

Jag har läst tre stycken böcker under denna veckan som gått.

Först ut var:


Rosa Elefanter av Karin Brunke Holmqvist

Selma och Artur Jacobsson bor i Tommarp på en liten gård som inte längre är aktiv, bara hönsen och katten Murran finns kvar. De har några år kvar till sjuttio, och lever stillsamt med sitt eget smågnabb som enda spänning i vardagen.
En dag börjar det lysa i Nils Bloms fönster, eller rättare sagt Nils Bloms dotter Disas fönster. Rökelse och drömfångare börjar fylla det lilla huset, Disa har nämligen bestämt sig för att bo där permanent eftersom hon fått elallergi.
Selma och Artur har också fått nya grannar längre upp på vägen, Hernemo, som spelar hög religiös musik och har rest ett stort tält i sin trädgård.Det blir en tid av oro för Selma och Artur, på ena sidan vägen frireligiösa tältmöten, och på den andra Disas trevliga men mycket new age-inspirerade sällskap. Men efter diverse turer och missförstånd, lägrar sig lugnet igen över den skånska myllan, så som alltid i Karin Brunk Holmqvists böcker. Och alla inblandade är lite klokare och har kommit ett steg vidare i sina liv.

Denna bok precis som alla andra som hon skrivit är riktigt roliga att läsa!

Andra boken var:


Livet kan inte vänta av Sara Natt och Dag

Hanne 28, Sabina 34 och Ulrica 35 är tre tjejer med en sak gemensam: obotlig cancer med hot om snar död men med en nästintill obeskrivbar vilja att leva fullt ut.

Livet är för kort för att slösas bort och varje dag och varje timme blir viktig. Det gäller att leva här och nu. Något som många av oss glömmer i vardagen.

Fotograf Urban Brådhe följer tjejerna och deras familjer på nära håll. Starka bilder varvas med fakta om sjukdomen, behandling och förmågan att gå vidare. Vad är coping egentligen? Existentiell ångest och kris? Hur kommer Gud in i bilden?

Cancerläkaren och professorn Peter Strang delar med sig av sin kunskap och erfarenhet liksom pastor Pär Lewin-Ronnås. Författaren, Sara Natt och Dag, är kurator på Stockholms Sjukhem.

Varje dag får cirka 100 människor i Sverige diagnosen cancer. Den här boken är för dem och alla de som står dem nära. Den här boken är för alla. Den här boken handlar om livet och inte bara om döden.

Här får man följa deras vardag som innehåller vardagen som familj, sjukdomstiden, behandlingar och mycket mer.
Själv tycker jag ätt det är en intressant bok om hur det är att leva med obotlig sjukdom, cancer.

Tredje boken är en uppföljare av Livet kan inte vänta:



Sabina och Draken av Sara Natt och Dag

Detta är en bok som tar vid där Livet kan inte vänta tar slut. Denna boken handlar bara om Sabina och hennes kamp mot sin obotliga cancer, maligna melanomet.
Boken utgår från Sabinas blogg:
mittlivsabina74.bloggspot.com

När jag har läst denna bok så tänker jag efter en hel del. Det får mig att inse vad solen egentligen kan göra med dig bara för man vill ha en fin solbränna.
Jag är glad att dom allmänna solariumen snart kommer att stäng för gott.
Alla som har barn borde informera sina om hur farligt det faktiskt är att sola, både ute & inne.

Ett tips är att faktiskt låna Sabina och draken och visa för just dom som solar som idioter för att se fräscha ut vad som händer.

Själv har jag insett både det ena och andra.
Jag kommer att vara försiktigt med mitt solande i sommar. I och med jag har reumatism så fixar jag inte när det är för varmt så det är kanske en positiv sak i det negativa.

Mina andra tankar håller jag för mig själv för jag et att här är folk som läser min blogg och hade jag då skrivit vad jag tänkt så hade dom tänkt: Precis så gör du, eller nåt i den stilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0