Ge inte upp!

Två grodor ramlade ner i ett krus 
där gumman förvarade grädden. 
Den situationen var alls inte ljus 
dom tittade upp mot bredden.

Den ene hon sade: - Det här går ej alls
jag dör och jag sjunker till botten.
Hon lade sin arm om sin älskades hals
beklagade ödet och lotten.

Sen sjönk hon och kvävdes i grädden så söt
och ensam blev genast kamraten.
Men han var kavat och på stubben beslöt
att försöka leva i maten.

Med grädde i ögon och grädde på nos
han simmade runt, runt i kruset
och tänkte på henne som farit sin kos
men sneglade upp i mot ljuset.

- Vad hjälper det världen om jag också dör
han tänkte och fortsatte simma.
Hans livhank väl hängde på silkestråd skör
dock såg han av hoppet en strimma.

Han simmade runt i en timme, ja två
han tappade inte humöret.
Och plötsligt nu hände det något ändå
han satt där nu - mitt uppe i smöret!

Han rätade på sig och andades ut 
och måttade upp emot ljuset, 
sen tog han ett skutt upp från smöret till slut 
och så hoppade han bort ifrån kruset.


Erik Bernspång, Högsäter, Dalsland



Denna läste Irené för oss när vi hade avslut på Smärtrehab. Passade bra till oss - Vi ska inte ge upp!!!
Vi får ta en dag i taget och göra det bästa av situationen, så gott det gå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0