Fredagen den 13:e

Idag är den 19 år sen min mormor fick somna in.
Minns det som igår.

Mamma och pappa åkte ner till Lund då dom hade ringt efter dom att mormor blivit sämre.
Jag var hemma med vår hund, Mimmi, och min dåvarande pojkvän.
Klockan var runt 08 på morgonen då telefonen ringde där hemma. Det var mamma som berättade att mormor somnat in. Jag trodde inte på henne och gick och la mig igen.
Pojkvännen frågade vem det var och jag berättade, men jag ville inte förstå. Fattade inte att mormor var borta. 
Det tog ett bra tag innan jag verkligen förstod.

Den 15 april åkte jag ner för att få titta på henne en sista gång. Det var jag, mina föräldrar, min moster och min morbror.
Det var riktigt jobbigt när jag kom in och såg kistan och där låg hon med ett skynke över ansiktet.
Mannen som hade gjort i ordningen henne frågade mig och jag var beredd. Hur kan man någonsin bli beredd att titta på någon som är död?
Han tog av skynket och där låg min älskade mormor som om hon sov. Jag klappade på hennes kind och hon var alldeles kall. Helt overkligt!
Vet inte vad som hände med men jag fick för mig att hon rörde sig och fick panik. Antagligen hade någon råka stöta vid kistan.
När vi skulle gå pussade jag henne på pannan och jag fick lägga på skynket igen.

Efteråt åkte vi alla hem till morfar.

Jag gick och köpte fika och pappa hade sagt innan jag gick att jag skulle tvätta hnder och munnen då jag rört mormor för man kunde få likmaskar i sig.
När jag gick till fiket så fick jag för mig att jag hade massa saker på läpparna och dom kunde inte komma ut för jag hade läppsyl på.. haha .. Pappa jävlades med mig bara!

På begravningen den 23 april blev jag förbannad för det var precis som om när den var slut så var det OK att börja berätta olika skämt och skratta en massa. 
Jag tyckte inte att det var passande alls, men idag så förstår jag ju att allt blir betydligt lättare efter en sån här grej.
Detta var min första begravning.

Det tog många, många år innan jag kunde sluta vara ledsen pga av saknaden av min mormor.
Idag är det många år sen men jag tänker än på henne. Jag minns inte så mycket som mina syskon kanske, men jag minns självklart henne.
På den senaste tiden har jag tom drömt om henne och någon har sagt att drömmer man om dom döda så är dom som kommer och berättar att dom har det bra!


Jag & mormor när jag fyller år. Vet inte hur mycket jag fyller här.

Har ett kollergeblock som jag har skrivit upp mina minnen utav mormor, där jag skrev om dagarna innan och dagarna efter och jag har satt in en massa kort på henne och jag har tom klistrat in ett hårstrå som jag tog utav henne när vi tittade på henne.
Läste precie genom den och tårarna rullade ner på min kind.

Min älskade mormor, jag saknar dig <3<3<3



2006 bodde jag i London hos min syster och passade min systerson och jobbade på en restaurang.
Livet var väldigt hektiskt och allt rullade på.
Just denna datumen så hände det någon som jag alltid kommer bära med mig och minnas. En förlust som var jobbig för några, men allra mest för mig.

Märkligt att saker och ting kan hända på samma datum. Kanske var det ödet, vem vet!


Idag har jag fått låna en platt-tv. 
Hade bara tjocke-tv innan men bryr mig liksom inte så länge den går att titta på och det har den gjort.
Idag fick jag ett erbjudande om att låna denna eftersom den bara stod och samlade damm så jag bara tackade för erbjudande och hur glad som helst.
Nu slipper jag kolla på tv med ett pipande ljud hela tiden.

Klart så kommer hon ju vilja ha tillbaka tv:n en dag, men jag är glad så länge jag får låna den =)

Någon positivt denna oturs förföljda dagen.. Fast jag brukar inte ha otur alls utan det har bara råkat hända tråkiga saker just detta datum.




Nu ska jag ta min älskade hund och gå en sväng.

Ikväll blir det att tända ljus och titta på "min" nya tv =)

Ha en superbra dag trots att det är fredagen den 13:e!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0