Key Lime Pie - Recept

Ingredienser

Pajskal:
ca 20 st (300 g) smulade digistivekex
1 msk strösocker
1 tsk kanel
100 g smält smör eller margarin

Fyllning:
5 äggulor
2 äggvitor
1 burk (400 g) kondenserad mjölk
1,5 dl strösocker
0,5-0,75 dl pressad lime (ca 2 st)
1 msk rivet limeskal


Gör så här

Smula kexen i matberedare. Blanda dem med socker, kanel och smält smör. Tryck ut smulorna i botten och runt kanten på en pajform, gärna med löstagbar kant.

Ställ formen i kylen i ca 30 minuter eller i frysen ca 15 minuter. Sätt ugnen på 175 grader

Vispa samman äggulor med kondenserad mjölk eller en blandning av 2 dl kesella och 2 dl crème fraiche, och socker.

Rör i limesaft och rivet skal. Tillsätt 2 hårt vispade äggvitor.

Häll smeten i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Låt pajen kallna.

Frys pajen i 3-4 timmar. Ta fram pajen 15-20 minuter innan den ska serveras. Garnera med limeskivor och spritsa grädde runt kanten.



Såg att en gammal klasskamrat hade bakat en sån här paj och frågade vad det var för någon. Blev medlem inne på marklubben. se och letade upp receptet, skrev ut det och tog med till jobbet.

I dag bakade jag en alldeles egen Key Lime Pie efter receptet ovan.
Reslutatet blev inte som på bilden för jag har ej hunnit dekorera den ännu.
Pajen som är på bilden har  gamla klasskamraten bakat.

I morgon ska jag provsmaka den som jag gjorde innan i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0