Mandelmassa-och saffranskaka

ca 12 bitar
Tid: ca 15 min +1 h i ugnen

100 g rumsvarmt margarin eller smö
200 g mandelmassa
2 dl strösocker
2 ägg
1 pkt saffran +  1 sockerbit
finrivet skal från 1 apelsin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
florsocker

  1. Kör margarin eller smör, mandelmassa och socker i en matberedare, eller blanda för hand.
    Tillsätt äggen ett i taget, kör matberedaren lite till.
    Lägg över smeten i en vanlig bunke.
  2. Stöt saffran och sockerbiten i en mortel. 
    Rör ner saffran, apelsinskal, vetemjöl och bakpulver i smeten, rör så att det precis blandas.
    Tillsätt mjölken.
  3. Häll smeten i en smrd och bröad, gärna veckad, form som rymmer 1 ½ liter.
  4. Grädda kakan på galler längst ner i ugnen i 175 grader ca 1 timme
  5. Låt kakan vila några min i sin form. Vände den uppochner på ett sockrat bakplåtspapper. Sikta över florsocker



    Min gick sönder när jag skulle ta ut den från formen och jag har itne hällt över florsocker men den är precis lika god ändå =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0